Sergi Quiñonero a l’escola Pax; Cosmologies

Cosmologies: un projecte de Sergi Quiñonero treballat amb els alumnes de 4t d’Educació Primària de l’Escola Pax, tres línies. Els tallers estan coordinats perquè cada grup faci dues sessions d’una hora i mitja de taller.

Aquest any 2021, les intervencions didàctiques de L’artista va a l’escola són de curta durada i preferiblement a l’aire lliure, per tal de minimitzar riscos de contagi durant la pandèmia.

Objectius:  

Observació de la bellesa dels elements naturals, consciència i cura sobre la natura. Treball a partir del projecte de l’artista Cosmologies. – Elaboració de cercles (símbol de la perfecció, dels cicles de la vida, de l’etern retorn) sobre suport de cartró reciclat. Exposició a l’escola dels treballs resultants, a manera de constel·lació. 

Incidir sobre el simbolisme que podem atribuir al treball i associar aquest als elements materials que s’estan emprant. –  Recol·lecció de material (branquetes, pedretes, fulles, flors, etc.) a l’entorn. El material que ho requereixi s’ha de posar entre els fulls d’un llibre vell (o entre fulls de diari premsats) i deixar passar dues setmanes.

Confecció del cercle amb els materials recol·lectats: expressivitat, combinació de materials, plasticitat, estètica, etc. 

1a sessió: 7 d’abril del 2021,

Els alumnes estaven avisats que al centre hi aniria un artista plàstic, i que aquest estimava i respectava molt la naturalesa. Sabien que aquell dia seria especial i caldria estar atent per gaudir-lo al màxim.
Cada taller d’hora i mitja va ser intens, primer el Sergi va fer una introducció clara i concisa, per no cansar els infants. Va parlar de la simbologia de la circumferència i la relació de la seva obra amb la natura, lligada amb el respecte per aquesta, i l’ecologia com una manera de fer i de viure. Va mostrar imatges d’alguns dels seus treballs, però a més a més va portar de forma física algunes peces a la classe, els nens i nenes sabien que allò eren petits tresors, i que tenien molta sort de veure’ls i fins hi tot de poder tocar-los, amb molt de compte, això sí.
Es tractava d’un material molt delicat, i unes composicions úniques que l’artista havia anat fent amb precisió i estima. El Sergi les va presentar com a cosmologies…
cercles perfectes generats amb materials trobats al bosc. N’hi havien de molt acolorides com la de likens, altres més monocromes però amb textures increïbles com la feta amb ruscs. Durant aquesta part més teòrica els infants estaven molt atents i participatius, interessats sobretot per les obres del Sergi, en aquell moment exposades al suro de la classe.

Un cop explicada l’obra, calia procedir amb la segona part del taller: recol·lecció de material (branquetes, pedretes, fulles, flors, etc.) al mateix pati de l’escola, on hi ha un petit bosc. Aquell dia feia molt bon temps i els infants van recollir material per tot el pati, en petits grups, fets de manera espontània. Durant la recollida, el Sergi orientava als nens i nenes, despertava la seva observació sobre els colors, les textures, la forma, la grandària, el pes, etc.

Cada alumne/a guardava els materials en una petita carpeta, que les mestres havien preparat. El Sergi els hi havia explicat que el material que ho requerís s’havia de posar entre els fulls d’un llibre vell, o entre diaris amb pes al damunt. També les mestres van donar consells molt encertats sobre el manteniment de l’herbari a classe en bones condicions, així que va ser fàcil i constructiu col·locar el material trobat de manera que s’assequés correctament perquè quan tornès el Sergi, després d’unes setmanes, les troballes estiguessin en perfecte estat.

Valoració Sergi de la primera sessió: Ha estat un dia ple d’estímuls i bones sensacions, gaudint de “contagiar” l’entusiasme per tot el que ens ofereix la natura. He vist cares de sorpresa i emoció, i he percebut molta motivació també. Queda tancada la primera fase de “Cosmosi”, el projecte que avui he compartit a les aules de 4t de primària de l’escola Pax.

Impressions:
Interès, atenció, moltes preguntes, sorpresa davant les obres, curiositat. M’he sentit a gust explicant i compartint el projecte.
Alumnes molt atents durant el procés de recol·lecció. He apuntat algun detall sobre com fer-la: recollir una petita part a cada planta, utilitzar les dues mans per a no estirar amb força i trencar la planta, etc.
Aspectes destacats vinculats al projecte: interès per la matèria i per la natura (formes, colors, textures, volums…), simbologia de les formes, connexió entre la matèria més propera i la més llunyana, valors de respecte i cura per l’entorn (com i què recol·lectar, reciclat de materials -suport-), coneixement entorn natural, preparació d’herbaris.

Segona sessió: 11-5-21
El Sergi ens la descriu així: “L’aspecte que valoro més positivament de les sessions de tallers d’aquest dia ha estat la implicació i gaudi de l’experiència que he pogut observar en els infants. Estaven expectants a la meva arribada, recordaven perfectament el que havíem treballat a la presentació del 7 d’abril i tenien tot el material necessari a punt, preparat per a desenvolupar l’activitat. El suport de les seves mestres Mercè, Susanna i Estefania ha estat fonamental en aquest darrer aspecte.

He fet una molt breu presentació a classe per explicar en què consistia la sessió i he aprofitat per ensenyar fotografies de l’entorn de casa meva en les que apareixen dues de les flors que han estat utilitzades en les meves obres. He mostrat aquestes flors en estat salvatge, al seu entorn. Durant els darrers dies he recol·lectat “Perpètua Sempreviva” i he portat una flor per a cada alumne. Els he ofert la possibilitat d’utilitzar-les en les seves obres, però s’han estimat més guardar-les de record. La veritat és que no esperava una resposta tan entusiasta davant d’aquest present, que connecta el projecte amb la realitat de la natura, en aquesta florida primavera de 2021.

Els tallers amb els tres grups diferents s’han portat a terme amb un alt grau de motivació i un treball constant, amb resultats molt variats, cadascun en funció de la sensibilitat, inquietuds i formes de veure el món de cada alumne. Tots els treballs han estat molt interessants, alguns més elaborats que d’altres. Estèticament s’han produït obres molt destacades, cuidades en els seus petits detalls, amb gran riquesa en la combinació de materials, mostrant atenció per les formes, les textures, els colors…

El següent pas serà el muntatge de les Constel·lacions a l’escola, a diferents espais (parets i sostre), on cada cercle treballat farà la funció d’una estrella. Aquesta mostra restarà a l’escola fins que acabi el curs i, un cop clausurada, alguns dels treballs seran guardats per tal que formin part de l’exposició anual de l’Artista va a l’Escola.



Valoració de l’artista: “En general, és molt positiva. Quan hem acabat els tres tallers, hem fet una petita ronda de torns de paraula per escoltar quines havien estat les seves impressions. Tots els infants han dit que s’ho havien passat molt bé i no em sembla un aspecte menor, és molt important que l’aprenentatge estigui lligat al gaudi i a les emocions que es generen en la mateixa activitat, potenciant un record positiu de l’experiència. Personalment, he tingut un retorn molt maco per part d’aquests tres grups, que fins i tot han escrit de forma espontània notes d’agraïment a la pissarra i s’han adreçat a mi de forma individual per deixar-me algun comentari bonic.

A partir del meu projecte “Cosmologies” hem recol·lectat materials naturals i s’han fet uns herbaris durant un mes. Després, les hem assemblat a una base de cartró reciclat en forma de cercle. Cadascuna d’aquestes obres serà una estrella d’una constel·lació que es reproduirà al sostre o paret de l’escola. El que és proper, minúscul i bell en connexió amb el més llunyà. Som pols d’estrelles, com deia Carl Sagan. Gràcies a Mercè, Susanna i Estefania, les mestres de 4t de primària de l’Escola Pax, sense les quals aquests tallers no haurien estat possibles. I el meu reconeixement i abraçada a L’Artista va a l’Escola, un projecte imprescindible.”

Valoració dels les mestres, Mercè Jordan, Susana Moya, Estefania Romero:

“El projecte d’aquest curs 2020-21 “Art i natura” ha anat bé però s’ha notat que només han sigut dues sessions amb l’artista. El primer contacte amb el projecte va ser una vídeo conferència amb en Sergi Quiñonero i la Thais Salvat. Allà ens vam conèixer i va ser una reunió força engrescadora a on vam connectar bé amb l’artista.

Un mes després, el Sergi va venir a l’escola i vam començar la primera sessió presencial amb els alumnes. Va ensenyar la seva obra i la va explicar, després vam sortir amb els nens pel bosc per recollir fulles per poder fer les seves cosmologies. 

Els nens després de veure les obres i parlar amb en Sergi es van motivar molt i durant les setmanes següents vam anar assecant les fulles dins de papers de diaris i vam anar preparant el cercle de cartró per la segona visita d’en Sergi.

Aquesta segona sessió va ser molt més distesa, primer perquè ja ens coneixíem i segon perquè va ser molt creativa.

Ara ens queda fer les constel·lacions per exposar totes les nostres obres contextualitzades. Sap greu que en Sergi no pugui venir a acompanyar-nos  a acabar el projecte.

Valoració final molt positiva.”

Valoració de l’alumnat:

  • Ens ho vam passar molt bé.
  • L’explicació de les fulles i com assecar-les és molt interessant.
  • Molt bona l’explicació del primer dia i anar a buscar fulles.
  • Poc a poc es va fer més interessant.
  • És una idea molt interessant i treballar amb cercles com al cicle de la vida, molt bé.
  • Ens va agradar molt que ens ensenyés les seves obres.
  • Ens ho vam passar molt bé agafant les fulles pel bosc.
  • Amb l’explicació a la pissarra digital, vam entendre molt bé com ho havíem de fer.
  • La flor que ens va regalar, la perpètua sempreviva, ens va encantar.
  • Ens va agradar molt perquè ho fèiem amb materials naturals. També com hem d’enganxar les fulles, com tractar-les i sobretot, tenir molta paciència.

Uns apunts teòrics d’orientació educativa (text cedit per l’artista, a partir d’una adaptació de l’article “Territorios de colaboración: arte, paisaje y educación” de Lucía Loren, 2019):
“L’educació ha d’integrar plenament la natura, estar en contacte amb ella ens ajuda a reconnectar amb nosaltres mateixos i amb la vida, alleugerint l’excés d’estimulació diària, sobretot de tipus digital (imatges, informació). On són les sortides al camp, els jocs a l’aire lliure, el gaudi dels jardins, el conreu dels horts urbans? Hem convertit en habitual jugar en espais tancats (on hi ha endolls) i això afecta la salut física, emocional i afectiva. Richard Louv (2012) parla de la síndrome de dèficit de natura, que està afectant la qualitat de vida d’una gran quantitat de persones. Per això hem de reprendre també a l’aula el contacte amb els materials naturals, l’experimentació amb branques, pedres, flors… és a dir, allò que hauria de ser el normal en un infant i que sembla cada cop més perdut en les societats urbanes. L’explicació de contes orals sobre temàtiques relacionades amb la natura també pot ser de gran ajuda per tal d’aconseguir aquesta reconnexió.

Està demostrat que estar en contacte amb la natura potencia l’autonomia, millora les habilitats motrius i l’estat de salut en general. També ens ajuda afectiva i intel·lectualment. I els materials naturals tenen possibilitats expressives, sensitives i manipulatives que estimulen la creativitat.”


Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google photo

Esteu comentant fent servir el compte Google. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s