Curs 2019-2020

Quart  curs de formació de mestres i professorat de “L’artista va a l’escola” impartit per Laura Rodríguez, Armand, Cristina Ferré i Núria Rión durant el primer trimestre del curs 2019-2020, gràcies al Centre de Recursos Pedagògics del Tarragonès i la col·laboració de l’IMET.

Primera sessió, 28 octubre: Aquest any, durant la presentació ens acompanya l’Enric Escoda del CRP del Tarragonès. Ens proposa fer més endavant una Jornada de Bones Pràctiques on compartir experiències a l’aula a partir dels aprenentatges del curs, sempre com activitat voluntària. Ens sembla positiva aquesta iniciativa del CRP, creiem que és una altra via per arribar a més professorat  i fomentar l’aplicació de les arts a l’aprenentatge transversal.

La primera artista, Laura Rodríguez, professora de música i arts escèniques a l’Institut Gabriel Ferrater i fotogràfa, ens proposa treballar la FOTOGRAFIA CREATIVA i comença amb una cita de Joan Fontcuberta: 

“Fa anys ja enviàvem postals: una combinació de fotografia i text que componia un
missatge. Avui no cessem de repetir aquest gest amb els emails, whatsapps i tot tipus de missatges electrònics. Ho fem amb tanta profusió que al final hem adoptat la fotografia com una forma de llenguatge amb el qual ens expressem correntment. Abans, la fotografia era escriptura; avui és, sobretot, llenguatge”.

El treball proposat consisteix en endinsar-nos en la fotografia com a llenguatge i, concretament, des d’una mirada creativa, centrar-nos en la reflexió sobre el retrat i l’autoconcepte amb una aplicació directa a l’aula des d’una perspectiva transversal i multidisciplinària.       

                                                                                                                        

Aquesta primera sessió ha estat teòrico-pràctica. Primer hem treballat elements tècnics de la
fotografia: tipus de llum, tipus de pla, emocions i elements compositius creatius per allunyar-nos dels paràmetres convencionals que sovint veiem a les xarxes.

De cadascun dels apartats treballats hem fet propostes aplicables a l’aula. També hem parlat d’aplicacions digitals per modificar les imatges fent servir el telèfon mòbil, així com possibles usos pedagògics que pot tenir la plataforma d’Instagram.

La segona part de la sessió ha consistit en aplicar els elements treballats a la realització d’un retrat creatiu fent servir diferents espais i materials proposats per la formadora. Aquest retrat es treballarà a la següent sessió del curs.

La segona sessió, del dia 4 de novembre, ha estat fonamentalment pràctica. Hem elaborat una proposta creativa de presentació personal a partir del retrat realitzat el primer dia de treball. Així, a partir de la creació d’un marc de fotos tridimensional, hem treballat el collage i la creació de missatges o eslògans personals que ens identifiquen, fent servir paraules trobades a revistes o diaris i que construeixen un eix creatiu coherent i proper al Jo personal.

La segona part de l’exercici, ha consistit en enriquir el treball de collage i del retrat amb la cerca d’un text literari que servís com a nexe d’unió entre els diferents llenguatges artístics utilitzats. També s’ha potenciat la creació literària d’un poema, haikus, aforismes… personals i únics.

Durant l’última part, hem fet una revisió i posada en comú de les diverses propostes. De forma voluntària, alguns participants han explicat el seu marc de fotos i les atmosferes personals construïdes. A partir d’aquí, s’han compartit diverses idees d’aplicació del treball fet a l’aula, fent referències també al que s’havia vist durant la primera sessió.

La presentació dels continguts, per Laura Rodríguez:

 

La tercera sessió, dia 11 de novembre: L’Armand inicia les seves sessions del curs de formació presentant la seva feina d’il·lustrador i l’àlbum il·lustrat com alguna cosa més que un llibre. És el treball conjunt d’un artista plàstic i un escriptor que conté moltes tècniques pictòriques diferents i una elaboració mental prèvia, abans de començar a treballar.

Per tal de demostrar que el dibuix és el resultat d’un procés mental ens proposa alguns exercicis de dibuix que hem de fer sense esborrar i en els quals la imaginació i la memòria seran protagonistes. Un cop acabats, els pengem a la paret i els comentem. TOTS els dibuixos que hem fet són vàlids, NO hi ha alguns que estan bé i altres malament. Tots segueixen un propòsit expressiu i comunicatiu personal, més enllà de l’enunciat de l’exercici proposat per l’Armand. Hem dibuixat, fet que molts dels assistents havien descuidat des de la infància i hem pogut retrobar-nos amb aquesta eina després de tant de temps, sense pressions ni avaluacions.

Tot seguit, l’artista ens proposa elaborar, entre tots els participants del curs, un ABECEDARI animalístic.  Per començar acolorim fulls de paper amb pintura acrílica (pel seu fàcil assecat) mitjançant petits fragments de drap que arrosseguem per la superfície del paper. Les diferents tonalitats s’escampen seguin pautes del tot originals: cercles, bandes, onades, explosions de color… Tot el que hem fet avui, ens servirà de material per construir el nostre bestiari durant les següents sessions de treball.

Quarta sessió, dia 18 de novembre: L’Armand avui en proposa, sense dir-nos la finalitat,  tallar formes geomètriques amb Goma EVA (o Foamy), aquestes han de ser petites, d’una mida màxima de tres dits per tres. Desprès en dóna un cartró molt dur que serà la base on enganxarem les nostres peces. Ara és quan ens diu que hem creat tampons, ens reparteix caixetes de tinta per sucar i ens demana que amb les peces creades entre tots fem l’animal que vulguem. No podem dibuixar res amb llapis, tot ha de ser a partir de les formes geomètriques inicials.

Per acabar, comentem cada dibuix, les dificultats en la seva realització i algunes sorpreses finals, ja que un mateix dibuix suggereix més d’una espècie animal. Hi ha resultats vistosos, que recorden moviments d’avantguarda com el Cubisme o el Futurisme italià. Tenim deures per la setmana vinent: ens reparteix una lletra i ens diu que caldrà que pensem un animal que comenci amb la lletra que tenim, a partir de les quals farem, entre tots, l’ABECEDARI animalístic.

Cinquena sessió, dia 25 de novembre: L’Armand ens dóna les consignes per a crear entre tots l’ABECEDARI animalístic: col·locarem el full DIN A4 en horitzontal,  la lletra capitular la situarem a baix a l’esquerra i farem servir el paper pintat durant la primera sessió per retallar-lo i construir l’animal que comença per la lletra que ens ha tocat. L’Armand ens aconsella treballar de memòria, sense mirar cap fotografia de l’animal, ja que d’aquesta manera simplificarem més les formes. La inicial l’estampem amb un tampó creat amb Goma Eva, tal i com vam aprendre en la sessió anterior. Aquest és el sorprenent resultat!

Resultat final de l’exercici proposat per l’Armand, creació conjunta de tots els alumnes del curs:

 

La cinquena sessió, dia 2 de desembre: En la primera sessió de la Cristina Ferré, l’artista ens fa una presentació ràpida de la seva obra explicant que tota ella gira a l’entorn de la llar, la família i la memòria compartida. Entorns aquests on es fixen rols i s’estableixen patrons, escollits o imposats, que sempre revisiona amb esperit crític. Tot seguit fa un repàs dels tallers realitzats a les escoles durant el curs 2018-2019 i explica que la seva voluntat en participar en aquest curs de mestres és que marxin convençuts que l’art és el disruptor perfecte a l’aula per tal de cohesionar el grup, per donar oportunitat a expressar-se a aquells que sempre romanen discrets i, sobretot, per adquirir la confiança necessària per a aprendre i créixer. També desitja transmetre que és una eina molt útil en qualsevol àrea del coneixement.

Com a primera activitat proposa assistir a una performance senzilla i improvitzada. Dos voluntaris seran els protagonistes a qui la Cristina dóna unes breus instruccions, la resta fa de públic. Seguidament els fa dibuixar, utilitzant tècniques de collage si ho desitgen, allò que acaben de presenciar. Es tracta d’abocar la primera impressió. Tots es posen a treballar amb entusiasme i tot seguit pengen els treballs per tal de comentar-los. Podem observar múltiples interpretacions del succeït, força coincidències en el suposat contingut, i sobretot molta creativitat. Durant el comentari es fa especial menció a la diversitat de formes d’expressió, del més conceptual al més literal, i a l’habilitat comunicativa del dibuix sigui quin sigui el nivell tècnic de cadascú.

Seguidament la Cristina Ferré els proposa subvertir un objecte de l’aula, un tamboret, per tal que de forma individual performin amb ell i facin el mateix procés. Aquest cop, com és natural, els dibuixos són més personals, molt desinhibits. Es clou la jornada havent pogut experimentar la formalitat i el joc que caracteritza la performance amb uns exercicis molt senzills.