SCAN 2016

Cartell SCAN Tarragona 2016 3

“Objectes quotidians”

Dins del Festival Internacional de Fotografia SCAN 2016, i en el marc del projecte “L’artista va a l’escola” que vol apropar l’art contemporani als centres educatius, hem ideat una activitat al voltant dels objectes quotidians i de la xarxa Instagram.

És evident que l’ús de la imatge i de les xarxes socials és un dels referents constants del món adolescent. Milers de fotografies es pugen diàriament a Instagram, tot reflectint una mirada fresca, directa i viva de la seva quotidianitat. Nosaltres volem anar més enllà: realitzar un treball de mirada fotogràfica i aplicar-lo al dia a dia dels nois i noies adolescents, a partir dels seus objectes quotidians (natura morta).

Proposta didàctica:

En una primera fase, cada centre educatiu que ho ha demanat ha rebut una hora lectiva d’introducció al tema de la natura morta fotogràfica, no només des d’una perspectiva històrica, sinó també des dels referents de la xarxa. Les sessions formatives han estat impartides per la professora i fotògrafa Laura Rodríguez  i la fotògrafa Ariadna Brunet.

En una segona fase, els estudiants han pujat a la xarxa (Instagram) les seves fotografies o bé les han enviat al correu de “L’artista va a l’escola”. Finalment, hi haurà una exposició dels treballs: a la galeria d’Instagram de “L’Artista va a l’escola” i a l’exposició que es farà al febrer a l’Espai Jove Kesse de Tarragona.

Fotografies de la formació als centres, a càrrec de Ariadna Brunet i Laura Rodríguez:

laura-collage

Algunes fotografies dels/les alumnes participants: Latiffa, Andrea, Luna i Sarai.

collage-alumnes

Resum de l’experiència i valoració de les formadores, Laura Rodriguez i Ariadna Brunet:

“La fotografia ajuda a les persones a veure”.
Berenice Abbott

Amb aquesta frase de la Berenice Abbot,  les dues formadores del taller de fotografia “Objectes quotidians” ens vam inspirar per posar fil a l’agulla i començar a treballar amb diferents centres educatius de la ciutat: Institut Campclar, Institut Torreforta, Institut Pons d’Icart i Centre d’Adults de Riuclar.

La natura morta ens semblava un molt bon tema per parlar de fotografia amb els adolescents i a la vegada, oferir una mirada nova vers la seva realitat quotidiana. Per això, vam voler centrar-nos en Instagram com a plataforma divulgativa d’uns codis fotogràfics que a tot adolescent li són propers, fàcils d’utilitzar i familiars.

A la vegada, volíem transmetre la idea que tothom té coses a dir fotogràficament: el món que ens envolta, els sentiments, les relacions personals. I sobretot, desmitificar la figura de l’artista i el que pot o no ser fotografiable.

Un cop davant dels estudiants, el primer input que rebíem eren mirades de sorpresa i ganes de saber qui eren aquelles dues fotògrafes, a Instagram @castafioredixit i @ariadnabrunet  i què volien expressar fotogràficament en les seves galeries. Vam “despullar-nos” fotogràficament, explicant què fèiem, què volíem expressar i quins eren els nostres pensaments al voltant del fet fotogràfic.

I, a partir d’aquí, vam parlar durant una sessió del que representa la natura morta, no només des de la contextualització històrica i d’entendre com i quan va sorgir el concepte, sinó també des de com avui en dia podem descobrir-lo al nostre voltant.

Les reaccions han estat molt positives i interessants. De vegades, les nostres propostes els han fet somriure, de vegades han produït interrogants sobre si el que estaven veient era art o no. També se’ls ha despertat l’esperit crític i la curiositat i ganes de saber-ne més.

El resultat el podeu veure en imatges properes als nois i noies i també en la recerca creativa per adaptar un tema com la natura morta a la seva realitat:

Ha sigut una experiència i una oportunitat intensa. Poder compartir uns coneixements i descobrir mirades fresques, creatives i diferents ha estat  magnífic. Llarga vida a la fotografia!