FORMACIÓ

Segon curs de formació del professorat de “L’artista va a l’escola” impartit per Sergi Quiñonero, Arnau Casanoves, Joan Rioné, Maite Serna i Nani Blasco durant el primer trimestre del curs 2017-2018, gràcies a l’IMET i al Centre de Recursos Pedagògics del Tarragonès.

1a sessió: l’artista Sergi Quiñonero es presenta molt breument i explica el concepte de Land-art mentre posa exemples d’alguns del seus representants: Andy Goldsworthy, Nils Udo, Francesc Punsola, Spencer Byles, Nagato Iwasaki, Luca Zaro, Xavier Sis, Rafel Contreras i Angles J. Sagués.

Parla també sobre l’origen del Land-art a finals dels anys 60 amb l’objectiu de qüestionar el sistema capitalista i fugint de la comercialització de l’art. Ens explica que hem de connectar amb la idea de l’ésser humà com a “bon sauvage” (en estat natural).  Ens fa reflexionar també sobre el paisatge com a concepte cultural que determina la nostra imatge de la natura.

Sergi Quiñonero acaba l’exposició teòrica compartint imatges d’algunes de les seves pròpies obres fetes enmig de la natura. Són de realització molt senzilla, de manera que podem tenir-les presents com a exercicis que podem fer a classe amb els infants. Ens convida a crear espais de sensibilitat en el Parc del Francolí, és per això que ens desplacem allà mateix per fer una primera presa de contacte i començar a pensar les possibles intervencions plàstiques que farem el dilluns següent.

2ª sessió: Ens encaminem cap al Parc del Francolí. Un cop allà, ens distribuïm en petits grups de treball amb la intenció de crear amb elements naturals. Després d’observar l’entorn i fer una tria de llocs i d’elements trobats, moltes són les accions que podem executar a continuació: ordenar, amuntegar, cavar, penjar, trenar, modelar, acumular, relligar, dibuixar, superposar, ensorrar, enfonsar, marcar… el temps passa volant i el sol comença a amagar-se, és l’hora de fer la posada en comú dels treballs fets. El Sergi s’emociona en observar el resultat i escoltar les intencions darrere de cadascuna de les obres: el binomi natura-artifici, la porta a la natura, la materialització del vent, homenatge a la vida, la fugacitat de l’ésser humà, etc.

Les obres de Land-art són efímeres, només es pot conservar el document gràfic de la seva existència. Per acabar, per tant, fem fotografies i aprofitem per recollir les escombreries que trobem pels voltants. També retirem del medi natural qualsevol element artificial que hagim pogut fer servir en la nostra creació. Ha estat tot un plaer gaudir de l’art mentre respectem la natura.

3ª sessió: l’Arnau Casanoves es presenta com a artista i explica alguns conceptes que fa servir en la realització de les seves obres:

  • deixar que parli el material per sí mateix, un material moltes vegades trobat, reciclat, amb textures i propietats diferents (teles, cartrons, diaris, revistes…)
  • fer servir la iconografia pròpia del seu (nostre) temps, fàcilment reconeixible per l’espectador
  • fer referència a assumptes propis de l’actualitat però també atemporals
  • incloure paraules i textos breus suggeridors que moltes vegades fan referència al cartellisme o el còmic
  • tapar o cobrir, accions enteses no com a equivocacions, sinó com a canvis de criteri durant l’execució de l’obra
  • provocar multiplicitat de lectures possibles d’una mateixa obra
  • combinar dibuix, pintura i collage sobre paper, o bé sobre suports alternatius com poden ser portes o finestres reutilitzades

La seva manera de treballar és una crida al reciclatge dins d’una societat de consum que gasta amb excés. L’ús de portes, per exemple, parla indirectament de la comunicació interpersonal (porta oberta/tancada).

Un cop finalitzada la seva presentació personal, ens aporta exemples d’artistes que formen part del seu imaginari i que utilitzen la tècnica del collage, com Henri Matisse, Richard Hamilton, Robert Rauscenberg, Terry Gilliam, Joseba Elorza, Kacper Kiec o Sigmar Polke.

Com a conclusió, l’Arnau afirma que el collage és una bona manera de criticar la nostra societat i que, amb la seva obra, vol incomodar a la gent per estimular la reflexió. Tot seguit, com alumnes del curs, passem a la realització de la nostra pròpia obra.

4ª sessió: La primera part de la sessió la dediquem a posar en comú els exercicis de collage fets el primer dia. Alguns d’ells els hem hagut d’acabar a casa per manca de temps.

Durant el comentari, l’Arnau va suggerint idees a tenir en compte com la necessitat de sintetitzar i no repetir de forma redundant un missatge, l’eficàcia de combinar imatge i text per donar pistes a les interpretacions possibles de l’espectador, la utilització del color amb un sentit expressiu, el fet de sortir-se del marc com un gest de provocació, etc.

Els resultats obtinguts sorprenen agradablement l’Arnau, que es mostra satisfet de la nostra feina.

l’Arnau ens vol ensenyar també la tècnica de la transferència d’imatges sobre un suport porós, ja sigui paper, tela o fusta. Ho provem, primer encolant la fotocòpia amb la imatge triada sobre la superfície i assecant-la amb assecador de cabell. Continuem aplicant aigua amb la mà i fent relliscar els dits sobre la superfície per fer marxar a poc a poc les restes de paper i aconseguir que es quedi la tinta sobre el suport. La tècnica no resulta fàcil i alguns de nosaltres tenim dificultats per fer la transferència amb èxit. Haurem de continuar fent proves a casa, sense preses, deixant eixugar la fotocòpia encolada d’un dia per l’altre.

5ª sessió: El Joan Rioné ens explica que és historiador de l’art, que té una companyia de teatre d’objectes anomenada “Genovesa narratives teatrals” i que fa servir el teatre com a eina comunicativa. Ens parla de la importància de l’espai i de la llum (per això ho ha preparat avui amb consciència)  i titula a la sessió d’aquest dilluns: “De la imatge al moviment” (la propera serà “De l’objecte a l’acció”).

Mentre ens mostra la seva pàgina web:  www.genovesa.org , ens parla de conceptes com “assemblage” (tècnica interessant per crear titelles) o “manipulació” (per referir-se a l’acció de fer-les servir). També coneixem, en aquesta primera sessió amb el Joan Rioné, alguns dels seus referents artístics com Marcel Duchamp, Joseph Cornell, Daniel Spoerri, Louise Nevelson i l’art Povera en general. Al Joan li agrada visitar mercats d’antiguitats i fer servir objectes de segona mà o reciclats.

Tot seguit, entrem en acció i desenvolupem alguns dels exercicis de teatre que el Joan ens ha preparat per començar a expressar i comunicar-nos.

Alguns dels exercicis que hem fet:

L’espai (teatre i vida)

  • Caminem + diem el nom d’una persona + ens apropem + acció al voltant de la persona: adoració, seducció, atac amb pessigolles, cadireta de la reina…

Emocions

  • Cinc persones assegudes en 5 cadires. Han de pronunciar una mateixa frase expressant una emoció determinada (enamorament, enveja, odi, alegria…) + canvi de cadira i d’emoció.

Improvisacions

  • Bola de neu: tots els actors i actrius marxen de la sala, menys un/a. La persona que es queda pensa una història sense paraules (però sí amb so). Entra una persona que estava a fora i veu l’escenificació. Llavors, entra una altra i el “nou” li escenifica i així fins que va entrant tot el grup, un a un. L’últim només la mira i ens explica la narració que li sembla endevinar. La comparem amb la primera història.

Jocs plàstics

  • Escultura amb objectes de l’espai: es fan grups; amb el material de l’aula construïm una escultura, posem títol i expliquem el significat.
  • El joc de les formes: fem parelles; la 1a persona dibuixa una forma, qualsevol, res concret, la 2a persona l‘ha de convertir en alguna altra cosa.

6ª sessió: Joan comença la sessió mostrant-nos alguns exemples de teatre d’objectes, com:

El teatre de l’home dibuixat: https://www.youtube.com/watch?v=Np8ULBUGpSc

Hotel Modern theatre company: https://www.youtube.com/watch?v=5H9NjiFEEFc

Paul Zaloom: https://www.youtube.com/watch?v=HGYvpscO98M

Tam Tam: https://www.youtube.com/watch?v=4Lb6j9zAK6o

Philippe Genty: https://www.youtube.com/watch?v=z4Iwo-oYdAg

Seguim amb un joc senzill per posar a prova la nostra capacitat de mímica i interacció amb els altres: Joan ens diu a cadascú una paraula secreta, les paraules estan aparellades (vent-fulla, cavall-genet…) i hem de buscar la nostra parella fent mímica, sense parlar. Riem molt i ens relaxem. Seguidament ens proposa crear la nostra titella amb la tècnica de l’assemblage.

Per acabar la sessió, fem una prova de com narrar una història amb les nostres titelles acabades de crear. Joan ens recomana que, a cada síl·laba, la titella faci un petit moviment, d’aquesta manera serà molt més creïble la personificació.

Primer curs de formació del professorat de “L’artista va a l’escola” impartit perJordi LLort, Enric LLevat, Béatrice Bizot, Armand i Àlvar Calvet durant el primer trimestre del curs 2016-2017, gràcies al Centre de Recursos Pedagògics del Tarragonès.

1a i 2a sessions: creació d’un llibre d’artista amb cosit japonés i “al cajo”, i exercicis de dibuix amb l’hemisferi dret del cervell. Formador: Jordi Llort Figuerola.

dsc_1559 dsc_1460 dsc_1557

dsc_1569 dsc_1455 dsc_1553 dsc_1561 dsc_1549 dsc_1582

3a i 4a sessions: Enric Llevat ens introdueix en la utilització de la tècnica de tinta xinesa sobre paper manila, amb l’ús del bufat, els pinzells tous, els pals de fusta i les cordes de lli com a instruments de traçat. Il·lustrem haikus individualment, per parelles i també en petits grups, treballant sobre paper de diferents mides.

dsc_1602 dsc_1644 dsc_1643 dsc_1632

a_dsf2434 a_dsf2423
a_dsf2401 a_dsf2441

a_dsf2447

5a i 6a sessió: Béatrice Bizot ens posa des del primer moment a treballar amb fang i ens deixa que hi provoquem empremtes lliurement, després ens mostra com positivar-les amb escaiola. És una manera de transmetre  qualsevol idea o missatge que volguem comunicar. En la 5a sessió cada alumne elabora el seu autoretrat.

_dsf2672 _dsf2678 _dsf2718 _dsf2780

beatrice

beatrice-2

7ª sessió: L’Armand ens mostra la seva faceta d’il·lustrador i ens anima a fabricar els nostres propis segells amb cartró i goma Eva. Treballem primer el tema de les emocions amb tampons de creació pròpia, combinats amb collage i plastidecor. Continuem amb el dibuix d’animals de memòria i copiant, per adonar-nos que hem de detectar allò característic i representar-ho de forma sintètica.

armand4 armand6

armand2armand1

armand3 armand5

8ª sessió: seguim treballant de la mà de l’Armand que, aquest cop, ens proposa crear titelles articulades simplificant les característiques d’un personatge popular a escollir lliurement, ja sigui real o de ficció. Quan acabem, fem la posada en comú i comprovem com som capaços de reconeixer els diferents personatges representats, tot i la seva simplificació. Armand ens fa reflexionar sobre la importància d’il·lustrar destacant allò fonamental  que volem expressar o comunicar, per sobre dels detalls superflus. A la pregunta: “Li fem les mans?”, Armand contesta: “Si les necessita… sí! (si no… no).

Per acabar la sessió, entrem en una acalorada discussió sobre l’estat del sistema educatiu i, en especial, de l’educació visual i plàstica. Com l’Armand posa de manifest en comentar les nostres titelles, la diversitat dels membres del grup queda palesa en les nostres creacions, úniques i personals; aquest ha d’ésser l’objectiu de qualsevol mestre o professor de plàstica: potenciar la creativitat i l’expressió personal. Acabem la sessió amb un contacontes molt especial, el mateix Armand, que ens explica el seu conte “Un mitjò diferent a cada peu”, Premi de la Crítica Serra d’Or Infantil 2014.

img_0137 img_0136 img_0159

img_0139 img_0138

img_20161128_183033

img_0156

9ª i 10ª sessió, acabem el curs amb l’artista Àlvar Calvet. Després d’explicar-nos l’experiència de mediació artística “Conèixer l’altre” que va realitzar a l’escola Torreforta dins del cicle “l’Artista va a l’Escola”, ens proposa fer exercicis que combinen la mediació artística amb les seves últimes experiències creatives/artístiques (vinculades al món de la invidència o de la ceguesa). Les activitats realitzades les podríem titular “Dibuixar l’invisible” i es poden agrupar en tres: dibuixar l’objecte -el visible i l’invisible-, el retrat múltiple –dins i fora-, altres maneres i sentits: la paraula com a element de suport.

img_0278 img_0275

alvar-3

alvar2 alvar

 

Anuncis