FORMACIÓ

Primer curs de formació del professorat de “L’artista va a l’escola” impartit per Jordi LLort, Enric LLevat, Béatrice Bizot, Armand i Àlvar Calvet durant el primer trimestre del curs 2016-2017, gràcies al Centre de Recursos Pedagògics del Tarragonès:  https://sites.google.com/a/xtec.cat/crp-tarragones/

1a i 2a sessions: creació d’un llibre d’artista amb cosit japonés i “al cajo”, i exercicis de dibuix amb l’hemisferi dret del cervell. Formador: Jordi Llort Figuerola.

dsc_1559 dsc_1460 dsc_1557

dsc_1569 dsc_1455 dsc_1553 dsc_1561 dsc_1549 dsc_1582

3a i 4a sessions: Enric Llevat ens introdueix en la utilització de la tècnica de tinta xinesa sobre paper manila, amb l’ús del bufat, els pinzells tous, els pals de fusta i les cordes de lli com a instruments de traçat. Il·lustrem haikus individualment, per parelles i també en petits grups, treballant sobre paper de diferents mides.

dsc_1602 dsc_1644 dsc_1643 dsc_1632

a_dsf2434 a_dsf2423
a_dsf2401 a_dsf2441

a_dsf2447

5a i 6a sessió: Béatrice Bizot ens posa des del primer moment a treballar amb fang i ens deixa que hi provoquem empremtes lliurement, després ens mostra com positivar-les amb escaiola. És una manera de transmetre  qualsevol idea o missatge que volguem comunicar. En la 5a sessió cada alumne elabora el seu autoretrat.

_dsf2672 _dsf2678 _dsf2718 _dsf2780

beatrice

beatrice-2

7ª sessió: L’Armand ens mostra la seva faceta d’il·lustrador i ens anima a fabricar els nostres propis segells amb cartró i goma Eva. Treballem primer el tema de les emocions amb tampons de creació pròpia, combinats amb collage i plastidecor. Continuem amb el dibuix d’animals de memòria i copiant, per adonar-nos que hem de detectar allò característic i representar-ho de forma sintètica.

armand4 armand6

armand2armand1

armand3 armand5

8ª sessió: seguim treballant de la mà de l’Armand que, aquest cop, ens proposa crear titelles articulades simplificant les característiques d’un personatge popular a escollir lliurement, ja sigui real o de ficció. Quan acabem, fem la posada en comú i comprovem com som capaços de reconeixer els diferents personatges representats, tot i la seva simplificació. Armand ens fa reflexionar sobre la importància d’il·lustrar destacant allò fonamental  que volem expressar o comunicar, per sobre dels detalls superflus. A la pregunta: “Li fem les mans?”, Armand contesta: “Si les necessita… sí! (si no… no).

Per acabar la sessió, entrem en una acalorada discussió sobre l’estat del sistema educatiu i, en especial, de l’educació visual i plàstica. Com l’Armand posa de manifest en comentar les nostres titelles, la diversitat dels membres del grup queda palesa en les nostres creacions, úniques i personals; aquest ha d’ésser l’objectiu de qualsevol mestre o professor de plàstica: potenciar la creativitat i l’expressió personal. Acabem la sessió amb un contacontes molt especial, el mateix Armand, que ens explica el seu conte “Un mitjò diferent a cada peu”, Premi de la Crítica Serra d’Or Infantil 2014.

img_0137 img_0136 img_0159

img_0139 img_0138

img_20161128_183033

img_0156

9ª i 10ª sessió, acabem el curs amb l’artista Àlvar Calvet. Després d’explicar-nos l’experiència de mediació artística “Conèixer l’altre” que va realitzar a l’escola Torreforta dins del cicle “l’Artista va a l’Escola”, ens proposa fer exercicis que combinen la mediació artística amb les seves últimes experiències creatives/artístiques (vinculades al món de la invidència o de la ceguesa). Les activitats realitzades les podríem titular “Dibuixar l’invisible” i es poden agrupar en tres: dibuixar l’objecte -el visible i l’invisible-, el retrat múltiple –dins i fora-, altres maneres i sentits: la paraula com a element de suport.

img_0278 img_0275

alvar-3

alvar2 alvar