Les meves joguines. Marta Roigé i l’Art Pop a l’Escola Pax.

Objectius:

– Conèixer de primera mà la feina d’una artista local, Marta Roigé.

– Conèixer l’Art Pop i els seus artistes més representatius.

– Elaborar una obra Pop en equip, a partir del dibuix i la pintura.

– Promoure el desenvolupament de la creativitat.

– Entendre la importància del procés de treball.

1ª sessió: dia 12 de novembre de 2019

La Marta Roigé es presenta com una artista Pop i explica als infants l’empremta que van deixar en ella les obres de l’Andy Warhol que va descobrir en una exposició.

Va enllaçant diferents moments de la seva vida personal amb la realització de les seves obres, de manera que es posa de manifest un recorregut autobiogràfic que es fixa sobretot en moments de la vida quotidiana i objectes d’ús personal com ara les seves joguines, que guarda des que era petita.

Els nens i les nenes de 4t han portat una joguina petita que tenen a la mà. Serà amb aquesta joguina que treballaran l’Art Pop. Aquest mateix dia comencen a dibuixar-la a llapis sobre un full DIN A 4. Els mestres, Eva i Siscu, juntament amb la Marta, fan un cop de mà als infants perquè el dibuix surti el millor possible, ja que serà la base per la realització de la plantilla que faran servir a la propera sessió.

2ª sessió: dia 19 de novembre de 2019

Avui, les nenes i els nens han portat dibuixada la seva joguina, aquest dibuix els servirà de plantilla. Per començar, la Marta Roigé ha fet una breu explicació recordant el que es va començar a treballar a la sessió anterior, ha mostrat les imatges de les seves obres de joguines i ha fet parar atenció a la manera de composar de cada obra: la superposició, el distanciament, el contacte, la divisió… Ha proposat organitzar-nos en parelles i hem fet els grups.

Seguidament ha explicat com transferir el dibuix fet sobre el suport, amb paper carbó. Els mestres han repartit tot seguit els papers d’aquarel·la de 50 x 70 cm i també el paper carbó.

Els alumnes, entusiasmats, han començat a pensar la manera de distribuir les seves joguines sobre el suport, com combinar el dibuix d’un amb el de l’altre. Han començat a jugar amb el fons i la figura, provant així composicions diferents fins que prenen la decisió final. Els mestres i la Marta han anat ajudant als infants a resoldre petits incidents que anaven succeint a l’hora de calcar les plantilles.

Ha estat tot un èxit i ja tenim els suports dibuixats i preparats per començar a pintar a la propera sessió.

3ª sessió: dia 26 de novembre de 2019

Avui ha tocat acolorir les composicions. La Marta Roigé ha fet una breu explicació del procediment, caldrà pintar primer el fons i decidir les combinacions de colors a utilitzar: colors més contrastats (complementaris) o menys contrastats (anàlegs). Els infants, organitzat per parelles, han decidit el color del fons, i els mestres, juntament amb la Marta, han ajudat a fer les barreges de color. Els alumnes han demostrat un gran domini del pinzell i molta motivació. Avui han acabat de pintar el fons i ja està tot preparat per pintar les joguines en la propera sessió. Els colors han inundat la classe!

4ª sessió, dia 3 de desembre de 2019

Avui seguim acolorint les joguines! La Marta Roigé ha recordat el que va explicar a la sessió anterior sobre el contrast i les harmonies dels colors, sobre el fons i la figura, i també sobre la utilització de diferents gruixos dels pinzells segons la zona que es vulgui pintar. La idea era que les seves joguines, com a protagonistes de les composicions, havien de destacar sobre el fons. Els nens i les nenes s’han posat a pintar amb molta dedicació i s’han coordinat molt bé. Algunes joguines les hem pintat amb els colors originals, amb la intenció que es puguin reconèixer, i d’altres les hem pintat imaginant noves gammes de colors.

5ª sessió, dia 19 de desembre de 2019

Aquesta sessió l’hem afegit a les prèviament fixades per tal de fer una valoració final conjunta de la feina feta. Ens trobem a la biblioteca de l’escola, on tenim tots els treballs fets exposats. La Marta explica als infants la satisfacció que li ha produït treballar al seu costat i que està orgullosa del resultat. Destaca la dedicació i l’energia que han mostrat els nens i les nenes, hem aconseguit fer obres Pop!!! Pregunta què és el que més els agrada de l’Art Pop i molts responen que els colors vius i cridaners. A la pregunta de quins altres temes podríem representar si volguéssim continuar fent obres Pop, responen: menjar, flors, el monuments mes importants del món… De dos en dos, els infants expliquen perquè van triar aquelles joguines (perquè em recorden quan era petit, perquè me les va regalar un ésser estimat…), què els va costat més de fer (el dibuix de la joguina, aconseguir repetir la mateixa barreja de colors…), què és el que més els ha agradat fer (pintar amb pintures, treballar en equip…). La resta de companys pregunten als que parlen sobre el procés seguit i el resultat dels diferents treballs. L’aprenentatge ha estat artístic (l’estil Pop, barreges de colors, tria de la composició i de la combinació de colors…) però també en valors (escoltar-se, decidir plegats, respectar els espais de l’altre…). Un cop feta la posada en comú, els infants li demanen a la Marta que es quedi al Pax i s’aixequen per abraçar-la entre tots, un moment molt emotiu que posa de manifest el potencial educatiu de l’art.

VALORACIÓ FINAL DE L’ARTISTA CONVIDADA, Marta Roigé:

La meva experiència viscuda a l’Escola Pax ha estat molt enriquidora i motivadora. He pogut compartir les meves joguines i la meva manera de veure el món amb nenes i nens de 4t de primària que m’han transmès la il·lusió i la curiositat per aprendre i experimentar.

Des del primer dia em vaig sentir molt ben acollida a l’escola per part dels mestres, Eva i Siscu, i també pels infants. Vam connectar des del començament i tots i totes van estar sempre predisposats a conèixer més del Pop Art i de la meva obra. Eren 2 grups molt desperts, actius, curiosos i treballadors. Han dibuixat, han pintat i han gaudit, m’emporto els seus somriures, comentaris, la seva espontaneïtat i creativitat.

Estic molt contenta i satisfeta de tot el procés de treball i també dels resultats obtinguts. Si hagués de canviar o millorar alguna cosa seria el temps, haver pogut gaudir de més sessions de treball amb ells i elles.

VALORACIÓ DELS MESTRES, Francesc i Eva:

La Marta és una persona natural, propera, divertida i empàtica que ha sabut connectar ràpidament amb els interessos dels infants. De seguida es va adequar al seu nivell i va entendre el seu llenguatge i la seva manera de treballar. La temàtica de les joguines va agradar des de l’inici i l’alumnat es va sentir molt motivat per poder treballar al costat d’una “artista de veritat” que transmet la passió per la feina que fa.

Des del punt de vista didàctic, creiem que el projecte estava ben dissenyat i que ha enriquit el bagatge dels nostres alumnes per diferents motius: han identificat les principals característiques de l’estil Pop Art, han treballat cooperativament per tirar una obra endavant, han descobert l’ús del paper de calcar, que per ells ja és gairebé un element vintage, han après a donar color fent servir capes i han viscut aquest “saber fer” on l’obra es crea a poc a poc amb temps, esforç i paciència.

El projecte s’ha allargat més enllà de les quatre setmanes i tots l’hem gaudit des de l’inici fins al final. Si poguéssim millorar algun aspecte, seria reduir la quantitat d’alumnes treballant a la vegada ja que érem cinquanta i es feia més difícil poder dedicar temps a tots. Moltes gràcies a “L’Artista va a l’escola” per donar-nos aquesta oportunitat i a la Marta per la seva il·lusió i dedicació.

VALORACIÓ DELS INFANTS de 4t:

  • M’ha agradat molt perquè m’he divertit. El més difícil va ser pintar els detalls de cada joguina. (Laura i Adrià)
  • Era molt interessant poder treballar amb les nostres joguines. No ens imaginàvem poder crear una obra d’art a partir d’elles. (Martina Pérez)
  • Hem descobert que els colors del Pop Art ressalten molt. Són uns colors molt vius i alegres. (Aina i Núria)
  • La Marta és molt simpàtica, alegre i guapa! Les seves obres també tenen un estil molt divertit! (Joana i Ona)
  • La Marta ens ajudava quan no sabíem quins colors havíem de barrejar. El blau, verd, lila i blanc fan un turquesa molt bonic. (Violeta)
  • Mai havia dibuixat una joguina meva. Per mi va ser una inspiració. Ara dibuixo les meves joguines a casa. He fet una Nerf i m’ha quedat bastant bé! (Aníbal)
  • No havíem fet servir mai paper de calcar. Quan volem calcar, fem servir la llum a les finestres. Era una mica difícil perquè quan resseguies la línia, se’t movia el paper de calcar. A més, el paper de calca no s’esborra. (Aleix i Clàudia)

 

 

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google photo

Esteu comentant fent servir el compte Google. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s